Du har nå kommet til det GAMLE kondisjonsforum.
Les gjerne innleggene her, men diskusjonene foregår nå på det nye forumet.

HjelpHjelp    SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Til kondis.no
Skade i leggen? Betennelse?
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Kondisjonsforum Forum Hovedsiden -> Skader
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kesam
Tastaturslave

Ble Medlem: 25 Feb 2008

InnleggSkrevet: 13 Aug 2008 09:58    Tittel: Svar med Sitat

oj skrev:
Kesam: jeg måtte til ortopedisk klinikk for å få spesialtilpassete innleggssåler. Er du sikker på at det ikke var sånne han mente? Hadde vært interessant for andre her på forum hvis du har blitt anbefalt en spesiell type ferdigsåle.

Joda, det var nok det han mente.
Men det ligger jo litt frem i tid så derfor kjøper jeg noen ferdige i mellomtiden Smile Koster jo bare 299 uansett Razz
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 20 Aug 2008 22:32    Tittel: Svar med Sitat

Har hatt min første løpeøkt i dag på lenge. Sognsvann Rundt medsols.
Første gang med SOLE innleggsåler ULTRA.

Funka bra, men dæven å dårlig form jeg var i.

Nok om det, vært hos naprapat 3 ganger nå. Han mener beinet mitt er bedre men jeg er ikke like optimist.
Har nå gått med dette i snart 5 uker. Merker jo selv at jeg er bedre enn starten og er ikke veldig stiv etter økta egentlig i leggen.

Jeg er usikker på om det er veldig dumt å starte å løpe forsiktig igjen nå, men jeg skal jo liksom løpe stockholm halv den 6 sept, og med den formen jeg hadde i dag så har jeg langt igjen..

Dette er noe jeg virkelig gleder meg til, og jeg har ikke lyst til å avlyse om jeg skal løpe på krykker!

Oppsummering: Det har gått 5 uker siden skade, jeg kjenner fremdeles lette smerter når jeg løper.
Har startet med innleggsåler og putter beinet i to bøtter vann etter trening (kaldt,varmt,kaldt,varmt,kaldt,varmt osv)
Ser ut som det har sin virkning.

Men seriøst; jeg begynner å bli særdeles trøtt på hele beinet og føler at jeg aldri kommer til å bli bra igjen.. 5 uker er lenge.

Er jeg helt idiot som starter som smått å ta opp igjen løpingen nå?
Uken før stockholm halv skal jeg til syden, tenkte å løpe en del på sandstranda der. Det skal visstnok være bra for foten.
Til Toppen
tombody
Forsvunnet i Cyber Space

Ble Medlem: 15 Mai 2006

InnleggSkrevet: 20 Aug 2008 23:11    Tittel: Svar med Sitat

Har du vurdert løping i skånsomt terreng? Pulsen går til himmels, selv med moderat innsats, så man slipper å løpe så langt og fort for å få en fin treningseffekt. Leggene mine var glad i slik trening i sommer og vår, og formen er blitt meget god. Går ut over teknikken på fint underlag, men det tillater tross alt trening selv med en viss grad av skader.

Om langt og lenge, da …
Til Toppen
Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 20 Aug 2008 23:24    Tittel: Svar med Sitat

tombody skrev:
Har du vurdert løping i skånsomt terreng? Pulsen går til himmels, selv med moderat innsats, så man slipper å løpe så langt og fort for å få en fin treningseffekt. Leggene mine var glad i slik trening i sommer og vår, og formen er blitt meget god. Går ut over teknikken på fint underlag, men det tillater tross alt trening selv med en viss grad av skader.

Helt klart et godt tips det der. Kanskje jeg skal stille til start på tryvann opp på lørdag alikevel. Har jo meldt meg på, men er redd for at formen skal svikte. Det bør vel være et ganske skånsomt terreng.

Pulsen går til himmels uansett nå. Etter 300 meter i dag var den oppe i 176, og jeg tuller faktisk ikke.
Snittpuls på 174 rundt songvann i dag.. Noen som har kondis til salgs?
Til Toppen
Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 09 Sep 2008 11:26    Tittel: Svar med Sitat

OK.

En liten update.
Hadde nesten gitt opp på å bli bra.
Var i syden 26 august og prøvde en løpetur 27 august.
Løp 1 mil. Beina var helt ødelagt etterpå.
Løp 4 km 28 august på sanda og da var jeg ødelagt.
Hadde vondt i beinet resten av uken hele døgnet.

4 september bestemte jeg meg for å droppe å stille til start i stockholm halv. Kjørte spinningøkt på kvelden (det løsner opp i beinet).
Smerten forsvant etter økten.
Kjørte bøttetrikset (varmt/kaldt/varmt/kaldt)
Våkna 5 september og beinet var mye bedre.
Løp 22 km 6 september.
Hvile 7 og 8 september. Spinning i går + bøttetriks igjen.

Føler meg usedvanlig bra i foten.
Ingen forverring etter den 22km. Helt utrolig.

Ser ut for min del at sykling hjelper på å heale betennelsen for mitt vedkommende + bøttetrikset.
Sikkert fordi man får blodomløp i beina?

Ser nå positivt på fremtiden og vil variere med løping, spinning og bøttetriks de neste 3 ukene.

Løper KUN med innleggssåler fra SOLE nå i et par Kayano 14.
Til Toppen
Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 01:14    Tittel: Svar med Sitat

Etter oslo Halv ser det ut som hele dritten har forsvunnet. Merkelig men aksepterer det Smile

En ting jeg vil dog påpeke her. Det tipset med tigerbalsam og gladpack virker som vidundermedisin for meg på kort sikt.

Nå er det kanskje ikke skader, men når jeg har vondt i kne eller antydning til betennelselignende symptomer i leggene så kliner jeg bare på tigerbalsam og gladpack før jeg legger meg - og er så sykt mye bedre om morningen. Mulig det er placebo, men du verden å det virker for meg.

Får håpe jeg ikke får vondt i hodet fremover, ender vel opp med tigerbalsam og gladpack rundt hue.
Til Toppen
kjull
Fingereliten

Ble Medlem: 02 Jan 2002

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 14:15    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har også hatt endel plager med smerter i leggen(-e), først og fremst venstre. Løper ikke konstant mye, men varierer treningen endel, og plagene er verst i perioder med mye løping. Opptrer på innsiden av leggen over ankelknuten som vist med grønne ringer i tegningen under. Kiropraktor mente det var begynnende beinhinnebetennelse. Løp tidligere med nokså normalpronasjons sko (Mizuno Wave Rider, Nike Skylon og Saucony Triumph - fra Løplabbet) men fikk etterhvert anbefalt overpronasjonsko (Kayano og Saucony Omni Moderate - også løplabbet). Dette har ikke hjulpet nevneverdig egentlig. Løper intervalløkter på bane og nå fremover også gateløp opptil 10km med DS Trainer, Saucony Fastwich eller Mizuno Elixir.
I fjor løp jeg halve med DS Trianer. Synspunkter?

Bøttetrikset og tigerbalm/glapakk trikset høres forlokkende ut all den tid det ikke er hodesmerter ja, tror jeg tar tegningen, men en kjapp forklaring hadde vært greit likevel tror jeg Smile

Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 15:58    Tittel: Svar med Sitat

Det er faktisk helt identisk sted hvor jeg sliter/slet det der.
Jeg bruker også såler fra "SOLE" og brukte det på mine 2 halvmaraton i september. Resultat var at beinet ble ikke værre etter løpet.
Etter oslo halv ble omtrent alle smerter borte og har vært fin siden.
Har også løpt mye i kayano, men brukte saucony tangent 3 på oslo halv.
Har kjøpt fastswitch selv men ikke testa de enda.

Naprapaten min som sa jeg måtte få meg de SOLE sålene med engang, og de bygger jo opp i skoen veldig bra.. Nesten litt for bra.

Koster 279 kr på XXL. Er de "rød" jeg bruker.
Til Toppen
kjull
Fingereliten

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 16:03    Tittel: Svar med Sitat

Høres bra ut.
Fastwich er helt konge! (men ikke så mye pronasjonstøtte)
10km gikk helt fint på dem i sommer. Halv på halviron ble litt for mye.

Kiropraktor anbefalte å ise ned etter løping så bøttetrikset / tigerbalsamglapakktrikset høres ut å være i rett gate.

Bøttetrikset: først varmt så kaldt vann eller omvenst?

Balsamtrikset: smøre inn med tigerbalsam som normalt og så bare legge gladpakk på og la stå over natten?
Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 16:23    Tittel: Svar med Sitat

kjull skrev:

Bøttetrikset: først varmt så kaldt vann eller omvenst?

Balsamtrikset: smøre inn med tigerbalsam som normalt og så bare legge gladpakk på og la stå over natten?

Bøttetrikset for meg var 2 bøtter med vann. Ett med litt kaldt, et med varmere. Naprapaten sa det trengte ikke være veldig kaldt eller veldig varmt bare at det var en grei tempratur forskjell. Jeg kasta foten nedi ene bøtta og bytta til den andre etter 1 minutt. Ble litt random, gjor det mens jeg så på tv. Holdt på 20-30 minutter til jeg var lei.

Balsamtrikset er det mye om på forumet her. De fleste bruker pose og ikke gladpack, men gjør jo samme nytten vil jeg tro. Det ble anbefalt NÅR man trente rolig (har også prøvd å trene med det og det funka bra for meg).. Men jeg startet også å kjøre det om natta når jeg var veldig øm og skulle løpe noe spesielt dagen etter. Men etter hva jeg har lest får folk mest valuta av balsam/pose/gladpack trikset under rolig trening (sikkert fordi du økter blodomløpet og blir svett), men for meg funka det over natta også.

Når det gjelder fastswitch - jeg har jo de SOLE sålene så at den ikke har så stor støtte gjør ikke no:) Skal bare bruke den opp til 21k uansett under race.
Til Toppen
kjull
Fingereliten

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 19:57    Tittel: Svar med Sitat

SOLE er kanskje verd et forsøk da. Du har altså ikke fått spesiallaget noe annet?

....XXL er som du sier selvsagt utsolgt i min størrelse (US9) på nettbutikken og er jo ikke noen XXL sjapper i Bergen. Noen som vet hvem andre som fører disse?
tehynoks
Fortsatt nybegynner

Ble Medlem: 23 Nov 2006

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 20:46    Tittel: Svar med Sitat

Is your prescription of distance running shoes evidence based?

Abstract
Objectives: To determine whether the current practice of prescribing distance running shoes featuring elevated cushioned heels and pronation control systems tailored to the individual’s foot type is evidence based.
Results: No original research was identified either directly or via the findings of the six systematic reviews identified which met the study criteria.
Conclusion: The prescription of this shoe type to distance runners is not evidence based.
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/abstract/bjsm.2008.046680v1
Kesam
Tastaturslave

InnleggSkrevet: 08 Okt 2008 21:18    Tittel: Svar med Sitat

kjull skrev:
SOLE er kanskje verd et forsøk da. Du har altså ikke fått spesiallaget noe annet?

....XXL er som du sier selvsagt utsolgt i min størrelse (US9) på nettbutikken og er jo ikke noen XXL sjapper i Bergen. Noen som vet hvem andre som fører disse?

Omtrent ALLE sportsbutikker har det inne. G-SPORT, XXL osv..
Jeg har ikke spesiallaget nei, bare starta å bruke de sole greiene jeg.
Man kan også putte den i ovnen, så nedi skoen for at den skal "forme" seg. Men det har ikke jeg gjort.
Står også at man ikke trenger å gjøre det - og at den da vil supporte bedre. Men kan jo hende du ikke trenger det da. Det får nesten en fagmann vurdere.

Men jeg har det i alle skoene mine nå. De gir ekstra "demping" også så for en tungvekter som meg hadde jeg ikke noe å tape.

SOLE greiene finnes i masse varianet, men har bare sett de svarte og rød i norge. Finnes også en grå som er enda tynnere og en spesielt for sport.
Svarte er den tykkeste, rød er tynnere og grå er tynnest.

En ting jeg har lurt på; Folk som normalpronerer kan da ikke ha noe skade å bruke sko/såler for overpronering? Støtten for overpronering er jo bare der for å tvinge foten til å ikke få det vrikken når du lander.
Jeg aner ikke jeg, men synes det hørtes logisk ut..

Ifølge runningwarehouse.com så er det bare 30% av den amerikanske befolkningen som har normalpronasjon.
Til Toppen
Bjørge
Fingereliten

Ble Medlem: 05 Aug 2008

InnleggSkrevet: 09 Okt 2008 10:34    Tittel: Svar med Sitat

tehynoks skrev:
Is your prescription of distance running shoes evidence based? (.......) Conclusion: The prescription of this shoe type to distance runners is not evidence based.
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/abstract/bjsm.2008.046680v1

Interessant ! Etter hvert er det mye som peker i samme retning; at tungt dempa joggesko er feil strategi for løping i store mengder. Antakelig ville gode, gammeldagse tennissko med 5mm ~flate såler fungere bedre i det lange løp (bokstavelig talt, hehehe).
Hvem ville lande på hælen om skoa ikke var dempa ? Ingen !
Til Toppen
tehynoks
Fortsatt nybegynner

Ble Medlem: 23 Nov 2006

InnleggSkrevet: 10 Okt 2008 19:59    Tittel: Svar med Sitat

Eller for å si det uten å legge fingrene (eller mellomsålen) imellom, det finnes på verdensbasis i sum millioner av rådgivere innen skobransjen, sportsbutikkansatte, helsesektoren osv. som driver eller har drevet med god gammeldags kvakksalveri punktum
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Kondisjonsforum Forum Hovedsiden -> Skader Alle klokkeslett er EET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Side 2 av 3

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet