Du har nå kommet til det GAMLE kondisjonsforum.
Les gjerne innleggene her, men diskusjonene foregår nå på det nye forumet.

HjelpHjelp    SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Til kondis.no
Har dere bra løpetøy når det regner og er kaldt???

Start Nytt Tema   Svar på Tema    Kondisjonsforum Forum Hovedsiden -> Kondisjonsforum
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Bror Ivar Eggen
Hansken er kastet

Ble Medlem: 13 Jun 2001

InnleggSkrevet: 10 Okt 2005 15:16    Tittel: Har dere bra løpetøy når det regner og er kaldt??? Svar med Sitat

Butikkene vrimler av overtrekksklær som puster og er vannavstøtende, og supert tøy under etter to-og flerlagsprinsippet. Og i reklamen står det at for å holde deg tørr og (passe) varm innerst må du ha luft og superstoff som fører varme og fuktighet ut til lagene utenfor. Har reklamefolkene aldri løpt en mil selv?
Stemmer jo når man er i ro, men når kroppen avgir masse varme må den kjøles heller enn å være innpakket i luft i flere lag, da stiger varmen og svetten kommer i mengder for forhåpentligvis å fordampe fra huden og kjøle den, men det skjer jo ikke innfor plaggene.
Så ta heller av plagg inntil du svetter minimalt, kunne man foreslå.

Så til overskriften: Har jeg supertrøye og overtrekksjakke i regnvær blir jakka fort våt, for vannavstøtingen er ikke det som loves. Og er den det så puster plagget nesten ikke. Selv goretex og slikt får ganske tette porer når vanndampen kondenseres utenpå og innenfor, sammen med regn utenfra. Og jeg svetter kraftig, supertrøya blir våt, og så super er den aldri at den da ikke snart blir kald.
Er det 10 grader eller mer virker det mest behagelig å bare ha ett plagg i krepp eller superstoff og la det bli gjennomvått av regnet eller svett eller begge deler (og ikke ta pauser). Hva gjør dere? Eller fins det supersupertrøyer med ett lag som puster godt og hvor vannet preller av? Og ditto løpebukser (tights)?
Prøvde søndag å løpe i en vid HH bukse med nettingfor. Den holdt vannet ute og er svær og dermed litt luftig, men akk så ubehagelig å løpe med.
Bror
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Erik Enitch
Hansken er kastet

Ble Medlem: 11 Mar 2004

InnleggSkrevet: 10 Okt 2005 16:05    Tittel: Svar med Sitat

Hei Bror,

Jeg er som deg - svetter mye.
Her på vannskillet har vi all slags vær. Stille og yr og regn og horisontalt sludd. Det siste er definitivt værst.
Selv bruker jeg tynt superundertøy av behandlet polyester eller polypropylen og polyester strikket sammen. Jeg er en varm person og bruker som regel bare bokser og t-trøye når det er over 0. Er det kuldegrader bruker jeg longs og langermet trøye. Er det ordentlig kaldt drar jeg på en tynn trøye til og eventuelt en longs til.
Utenpå dette har jeg nesten bestandig en tynn polyester mikrofiber jakke og bukse som er fasongssydd og trangt skåret.
Denne dressen impregnerer jeg ofte med en spray med fluorpolymer. Det er utrolig hvor mye regn dette holder ute til tross for at det puster meget bra.
Kommer regnet (og sluddet) med stor kraft og med vind bruker jeg en Goretex XCR jakke med lufteåpninger som kan reguleres. På beina bruker jeg en tynn Goretex eller Triplepoint bukse.
Dette funker for meg
Nito
Fingereliten

Ble Medlem: 11 Apr 2004

InnleggSkrevet: 10 Okt 2005 16:54    Tittel: Svar med Sitat

Bruker aldri vanntette klær når jeg løper, syntes slike tøy ikke fungerer godt nok til trening. Bruker treningstøy som er godt og varmt på den kalde årstiden, i form av; tights, superundertøy, vanter, lue og vindvest/vindjakke. Snør det eller regner det blir jeg ganske enkelt våt, det syntes jeg egentlig ikke er noe problem ettersom jeg har varmt tøy og er i aktivitet (er det snakk om løpeturer på 3 timer, så unngår jeg da å løpe ute i regnvær). Er det skikkelig kraftig regnvær drar jeg heller til helsestudio og løper på tredemølle.
Gore-tex tøy og annet dyrt tøy av samme type bruksområde (vindtett/regntett/pustegenskaper) er rett og slett for dårlig til intensiv trening. Om det er noen som tøy som er vind/vanntett som "puster" godt nok.... si ifra ! Wink
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
pettmark
Hansken er kastet

Ble Medlem: 12 Jun 2005

InnleggSkrevet: 10 Okt 2005 17:04    Tittel: Svar med Sitat

løper i t.shirt og short helt til 31. oktober, etter dette bruker jeg lang tights hvis det er under 5 grader, og mellomlang tilvanlig
Cervus elaphus
Hansken er kastet

Ble Medlem: 29 Jun 2005

InnleggSkrevet: 10 Okt 2005 20:44    Tittel: Svar med Sitat

Hei!
Jeg har fått mer og mer sansen for ull, evt ullfrottè. Very Happy I dårlig surt og vått vestlands-vær har jeg på meg ulltrøye og en noenlunde vann/vind-avvisende overtrekksdress. Da er det et fett om jeg blir vår av regnet eller svette siden ull holder på varmen når det er vått (i motsetning til super-undertøy i f.eks nylon). De dagene det er storm styrke eller mer i kombinasjon med noen kalde blå, har jeg i tillegg på meg en tynn fleece-genser og ull-longs. Er det mye snø bruker jeg gamasjer utenpå skoene, siden jeg for det meste løper off-piste!! Razz
Til Toppen
Erik Enitch
Hansken er kastet

InnleggSkrevet: 11 Okt 2005 08:07    Tittel: Svar med Sitat

Jeg har dessverre dårlig erfaring med ull når det gjelder svettetransport.
Det er riktig at ull er varmt selv om det blir vått, men det transporterer ikke svetten godt nok vekk fra kroppen når det har blitt gjennomvått.
Så for oss storsvettere fører det til at svetten renner ned på innsiden av plaggene og kan føre til gnagsår under armene, mellom lårene og på beina.
Snakker vi om rolige fjellturer liker jeg ull, men ikke til vedvarende svette aktiviteter.
gerdnilsen
Hansken er kastet

Ble Medlem: 05 Des 2001

InnleggSkrevet: 12 Okt 2005 09:27    Tittel: Re: Har dere bra løpetøy når det regner og er kaldt??? Svar med Sitat

Bror Ivar Eggen skrev:
Hva gjør dere? Eller fins det supersupertrøyer med ett lag som puster godt og hvor vannet preller av? Og ditto løpebukser (tights)?
Prøvde søndag å løpe i en vid HH bukse med nettingfor. Den holdt vannet ute og er svær og dermed litt luftig, men akk så ubehagelig å løpe med.
Bror

Ingen vits i å holde vannet ute, bedre å følge våtdraktprinsippet. Noen helt annet med vind - fryser fort stiv hvis det blåser tvers gjennom klærne.

superundertøy (korte eller lange ermer og ben etter hvor frosen man føler seg),
Thights (evt med tynn, ikke stiv, overtrekksbuske over hvis vind),
(tynn ullgenser hvis kaldt),
fleesejakke (eller vindjakke, hvis vind)
refleksvest (vær bevist om du vil ha en som også isolerer)
Lue (ull virker av en eller annen grunn mindre klissete enn kunstfibre), fleesehansker el.l.
fleesepannebånd (brukes som skjerfrundt halsen, men kan dras over ørene hvis det blir for kaldt)
ullsokker i solide sko (sommerskoene som det blåser rett igjennom blir ikke bra).

Tette stoffer kun hvis det er vind av betydning.
Bror Ivar Eggen
Hansken er kastet

Ble Medlem: 13 Jun 2001

InnleggSkrevet: 13 Okt 2005 11:32    Tittel: Svar med Sitat

Hei alle! Takker for fin respons og blir rent motivert til flere turer i ruskevær bare for å få prøvd ut forskjellig!
Har jo også sekker jeg kunne bruke oftere (vant en fin en på startnummeret i Nordm. sk.M.) og ha tørt skift i.
Bror
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside
Cervus elaphus
Hansken er kastet

Ble Medlem: 29 Jun 2005

InnleggSkrevet: 17 Des 2005 12:48    Tittel: Svar med Sitat

Er det noe nytt på Goretex-fronten? Jeg er ute etter regnkle som puster og står i mot uendelige mengder regn i kombinasjon med sterk vind. Noen som har gode erfaringer med slike plagg til trening? Har en limit på rundt 2000 kroner og trenger anbefalinger slik at det blir lettere å bestemme seg! Ps! må nok ha hette da andre hodeplagg blåser bort!
Til Toppen
Erik Enitch
Hansken er kastet

InnleggSkrevet: 17 Des 2005 16:12    Tittel: Svar med Sitat

Det som puster best av Goretex er Paclite og XCR.
XCR er ganske dyrt og brukes mye til ordentlige fjellplagg.

Paclitejakker koster ca 2000 for enkleste typer.
Litt mer avanserte med pusting koster litt mer.
Det finnes også hybridjakker i blanding av Paclite og XCR. Disse er ofte laget avanserte med gode hetter og lufting.

Lykke til i drittværet.
juandersen
Godt i gang

Ble Medlem: 17 Sep 2003

InnleggSkrevet: 19 Des 2005 23:08    Tittel: Svar med Sitat

Brynje nettingundertøy anbefales på det sterkeste!!!
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
oj
Forsvunnet i Cyber Space

Ble Medlem: 03 Mai 2004

InnleggSkrevet: 22 Des 2005 21:15    Tittel: Svar med Sitat

Superundertøy + Norrøna skallbekledning (type fjell), samt vanntette Asics. Pluss lue og vanter da.. Funker selv i regnstormene her vest!

OJ, Stavangrr
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    Kondisjonsforum Forum Hovedsiden -> Kondisjonsforum Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet